Europos Sąjungoje (ES) priimti teisės aktai išplėtė ratą tų, kuriems reikės teikti privalomas tvarumo ataskaitas. Natūralu, kad bendrovėms kyla daugybė klausimų – nuo ko reikėtų pradėti ir ką svarbu žinoti, norint pasiruošti tinkamai ir laiku?

Socialinės atsakomybės ar tvarumo ataskaitas dauguma įmonių iki šiol galėjo teikti savanoriškai, tačiau pradedant 2024 m. tvarumo ataskaitos laipsniškai taps privalomos dar didesnei daliai įmonių ir turės būti rengiamos pagal naujus ES patvirtintus standartus. Dėl šios priežasties verslai jau šiandien turėtų skirti daugiau dėmesio savo veiklos poveikio vertinimui ir tvarumo strategijai bei pasirengimui raportuoti.

Tvarumo ir komunikacijos ekspertas Donatas Kuras pasakoja, kad vienos įmonės, išgirdusios apie artėjančius pokyčius, domisi gresiančiomis baudomis nepateikus ataskaitų, o kitos – jau žengia tvarumo keliu savanoriškai.

Pirmieji žingsniai ruošiant ataskaitą

Tvarumo ataskaita yra organizacijos veiklos, kuria siekiama būti tvaresniems – mažinti neigiamus poveikius ir kurti teigiamus poveikius – ataskaita. Ekspertas teigia, kad labai svarbu įvertinti savo poveikius ir atskleisti tiek susijusius veiksmus, tiek ir atitinkamus tikslus bei rodiklius – tokie bendrieji šių ataskaitų rengimo principai.

„Suprasti, kokią informaciją reikėtų atskleisti, gali padėti įvairūs tvarumo standartai. Žinoma, įmonėms, kurios patenka į ES direktyvos apimtį (didelėms, daliai smulkaus ir vidutinio verslo įmonių), reikės vadovautis Europos tvarumo atskaitomybės standartais (ETAS, angl. ESRS). Juose numatyta ne tik atskleidžiamos informacijos struktūra, bet ir įtvirtinti principai, kuriais remiantis reikia įvertinti, kokia informacija laikoma reikšminga, ir turės būti pateikiama ataskaitoje. O jei direktyva jums dar nebus taikoma tiesiogiai – turite didesnę laisvę nuspręsti, kokią informaciją pateiksite savo ataskaitose. Visgi rekomenduočiau remtis anksčiau minėtais bendraisiais principais ir atsižvelgti į standartus“, – dalinasi D. Kuras.

Pasak tvarumo ir komunikacijos eksperto, nepaisant to, kad vizualiniai sprendimai gali padėti perteikti ir geriau suprasti informaciją, patariama skirti ypatingą dėmesį ataskaitos turiniui: „Būtina įvertinti, ar informacija konkreti, ar pateikiami rodikliai ir jų dinamika, ar paaiškinama, koks vieno ar kito veiksmo poveikis. Ar informacija subalansuojama – ar smulkūs dalykai nėra prilyginami reiškmingesniems, galintiems padaryti esminį poveikį. Ar nevengiama kalbėti apie iššūkius bei poveikio sritis, kuriose įmonė dar gal neturi daug pasiekimų, bet supranta poreikį atitinkamus poveikius valdyti ir mažinti.“

Nors ataskaita bus rengiama po metų, duomenys turi būti tvarkomi šiandien

Ekspertas išskiria, kad vienas didžiausių iššūkių, su kuriuo įmonės susiduria rengdamos ataskaitas, yra ilgai užtrunkantis duomenų rinkimas. Tam tikri duomenys dažnai nerenkami, kartais ne iki galo aiški metodika, kaip apskaičiuojami tam tikri rodikliai, neretai duomenys yra „išsibarstę“ po visą organizaciją. Tai viena iš dažniausių priežasčių, kodėl ataskaitos rengimas užtrunka ilgiau nei planuota. Ataskaitos rengimas padeda identifikuoti tvarumo srities spragas – jas svarbu spręsti iki raportuoti organizacijai taps privaloma.

„Mano patarimas – jei jums reikės raportuoti privalomai pvz. 2026-aisiais, – pradėkite tam ruoštis jau dabar, parenkite ataskaitas 2024 ir 2025-aisiais. Tai bus puikus praktinis pratimas, leisiantis pasiruošti privalomam raportavimui bei atskleisiantis naudingos informacijos apie tvarumo valdymą įmonėje“, – teigia D. Kuras.

Tvarumo ekspertui antrina ir savo pirmąją tvarumo ataskaitą pristačiusios kepyklos „Biržų duona“ marketingo ir tvarumo vadovė Natalija Kurganovė: „Vienas sudėtingesnių etapų buvo duomenų surinkimas, nes rodiklių, kuriuos nusprendėme atskleisti, ypač daug. Dalį jų jau turėjome ir sekėme, kitus – teko suskaičiuoti, o likusius tik pradėjome sekti ir atskleisime kitose savo ataskaitose. Gavome vertingą pamoką, kaip svarbu turėti vieningą sistemą, kurioje visi darbuotojai žino, kas atsakingas už duomenų surinkimą ir analizavimą“.

Ilgas kelias tvarumo link

N. Kurganovė atskleidžia, kad kepykla 8-erius metus nuosekliai ėjo tvarumo keliu – įdiegė šilumos antrinio panaudojimo sistemą, įsirengė nuosavą saulės jėgainę, skatino inovacijas, ir tik pasirengę tvarumo strategiją, pradėjo ruošti tvarumo ataskaitą.

„Mes kreipėmės į tvarumo ekspertus, kurie strateginių sesijų metu padėjo išsigryninti tvarumo prioritetus. Mums buvo svarbu, kad ataskaitoje galėtume ne tik pristatyti jau atliktus darbus, bet ir prioritetines tvarumo kryptis, kuriose planuojame atitinkamus veiksmus.

Rengiant ataskaitą ir siekiant atliepti gerąją praktiką, būtina atskleisti daug veiklos sričių, kuriose daromas poveikis, įvertinti įvairias rizikas, įtraukti suinteresuotąsias šalis ir atlikti daug kitų žingsnių. Kartu tai ir atviras įsipareigojimas prisidėti prie darnaus vystymosi bei dalintis informacija apie pastangas įgyvendinti tvarumo principus“, – dalinasi N. Kurganovė.

„Biržų duonos“ marketingo ir tvarumo vadovė atkreipia dėmesį, kad svarbu, jog kiekvienas įmonės darbuotojas suprastų, kas iš tikrųjų slypi už populiarios „tvarumo“ sąvokos: „Juk tai ne vien įmonės įsipareigojimai, tai kartu ir rūpinimasis, kad pasaulis būtų geresnis ateities kartoms. Tada, kai darbuotojai supranta prasmę, daug paprasčiau juos motyvuoti bei įtraukti, o tvarumas neretai pradeda lydėti kiekviename žingsnyje.“

Mūsų pirmąją tvarumo ataskaitą kviečiame skaityti paspaudus nuorodą:
Privatumo politika

Ši Privatumo politika kartu su Prekių pirkimo – pardavimo Biržų Duona NAMO parduotuvės internete taisyklėmis (toliau – Taisyklės) reglamentuoja jūsų naudojimąsi UAB „Biržų duona” parduotuve internete www.birzuduona.lt/namo (toliau – „Biržų Duona NAMO“). Ši Privatumo politika netaikoma jokioms trečiosioms šalims, kurių paslaugomis naudojatės, gaudami paslaugą iš Biržų Duona NAMO (pvz., mokėjimo operatoriaus).

Pirkėjas, norėdamas naudotis Biržų Duona NAMO ir pirkti joje siūlomas prekes, privalo užsiregistruoti Biržų Duona NAMO sistemoje, pateikdamas registracijos duomenis. Registruojantis privaloma pateikti šiuos Pirkėjo asmeninius duomenis: vardą, pavardę, elektroninį paštą, adresą, kuriuo bus pristatomos prekės, telefono numerį, kitus prekių pristatymui būtinus duomenis. Registruodamasis Pirkėjas patvirtina, kad perskaitė ir suprato šią Privatumo politiką ir sutinka su jos nuostatomis.

Jeigu Jūs nesutinkate su šia Privatumo politika, negalite naudotis Biržų Duona NAMO parduotuve ir pirkti joje esančias prekes.

Tiek Privatumo politika, tiek ir Taisyklės gali būti keičiamos, pildomos, atnaujinamos, paskelbiant apie tai Biržų Duona NAMO parduotuvės tinklapyje.

Jūsų asmens duomenų valdytojas yra UAB „Biržų duona“, juridinio asmens kodas 154838481, adresas Plento g. 6, LT-41128 Biržai, Lietuva, kontaktinio telefono Nr. +37062054013, el. pašto adresas: info@birzuduona.lt (toliau – Biržų duona).

Duomenys, kuriuos renka Biržų duona

Biržų duona renka ir tvarko tik tuos Pirkėjų asmens duomenis, kurie yra pakankami ir būtini pasiekti tikslus, dėl kurių jie tvarkomi.

Asmens duomenys, kurie renkami ir tvarkomi:

Duomenų pavadinimas Renkami ir tvarkomi asmens duomenys Duomenų tvarkymo teisinis pagrindas
Registracijos duomenys Vardas, pavardė, elektroninis paštas, telefono numeris Registruojantis Biržų Duona NAMO parduotuvėje siekiant sudaryti pirkimo sutartį
Pirkimo duomenys Vardas, pavardė, elektroninis paštas, adresas, kuriuo bus pristatomos prekės, telefono numeris Vykdant internetu sudarytą pirkimo sutartį.
Komunikacija užsakant prekes ir vykdant pirkimo sutartį Vardas, pavardė, elektroninis paštas, telefono numeris Registruojantis Biržų Duona NAMO parduotuvėje siekiant sudaryti pirkimo sutartį, taip pat vykdant internetu sudarytą pirkimo sutartį.

Asmens duomenų tvarkymo tikslai

  1. Siekiant suteikti Pirkėjui prieigą prie Biržų Duona NAMO parduotuvės ir norint suteikti Pirkėjui galimybę pirkti prekes Biržų Duona NAMO parduotuvėje, tvarkomi registracijos asmens duomenys – vardas, pavardė, elektroninis paštas, telefono numeris.
  2. Pardavimų vykdymo tikslais tvarkomi pirkimų duomenys, elektroninis paštas, telefono numeris, prekių pristatymo adresas.
  3. Internetinės parduotuvės veiklos optimizavimo tikslais tvarkomi slapukų duomenys.

Asmens duomenų subjekto (Pirkėjo) teisės:

  1. Pirkėjas turi teisę bet kuriuo metu nesutikti, kad būtų tvarkomi jo asmens duomenys, kurių tvarkymas grindžiamas Pirkėjo sutikimu. Tačiau, neturint privalomų duomenų Biržų Duona NAMO parduotuvė neturės galimybės įvykdyti pirkimo.
  2. Pirkėjas turi teisę prašyti, kad asmens duomenų tvarkytojas nebetvarkytų jo asmens duomenų ir juos panaikintų. Pirkėjo asmens duomenys bus panaikinti gavus Pirkėjo prašymą, jeigu prašymo gavimo metu paaiškės, kad asmens duomenys nebereikalingi norint pasiekti aukščiau išvardytus tikslus. Prašymas dėl asmens duomenų panaikinimo pateikiamas šiais kontaktais: info@birzuduona.lt.
  3. Pirkėjas turi teisę apriboti Biržų Duona galimybę tvarkyti savo asmens duomenis. Jam apribojus savo asmens duomenų tvarkymą Biržų Duona su Pirkėjo asmens duomenimis nebeatliks jokių veiksmų, išskyrus asmens duomenų saugojimą. Asmens duomenų tvarkymas gali būti apribotas esant bent vienai iš šių aplinkybių:
    1. Pirkėjo asmens duomenys yra netikslūs (Asmens duomenų tvarkymo veiksmai šiuo atveju bus apriboti iki duomenų tikslumo patikrinimo);
    2. Pirkėjo asmens duomenys yra tvarkomi neteisėtai, tačiau Pirkėjas nesutinka, kad jo duomenys būtų ištrinti.
    3. Biržų duona nebereikia Jūsų asmens duomenų nustatytais tikslais, tačiau reikalingi Pirkėjui siekiant pareikšti, vykdyti arba apginti teisinius reikalavimus.
    4. Pirkėjo asmens duomenys tvarkomi Pirkėjui prieštaraujant dėl tokio asmens duomenų tvarkymo (Duomenų tvarkymas bus apribojamas šiuo pagrindu iki kol bus patikrinta, ar priežastys dėl kurių Biržų duona tvarko Pirkėjo asmens duomenis yra viršesnės už Pirkėjo nurodytas).

Apriboti asmens duomenų tvarkymą Pirkėjas gali šiais kontaktais: info@birzuduona.lt.

  1. Pirkėjas turi teisę į duomenų perkeliamumą – tai reiškia, kad jam leidžiama gauti susistemintu, paprastai naudojamu, kompiuterio skaitomu ir sąveikiu formatu tuos jo pateiktus asmens duomenis, kuriuos Biržų duona tvarko automatizuotomis priemonėmis. Esant techninėms galimybėms ir Pirkėjui pageidaujant, tokie duomenys gali būti persiunčiami tiesiogiai kitam Pirkėjo nurodytam asmeniui. Prašymą dėl asmens duomenų pateikimo ar persiuntimo susistemintu formatu Pirkėjas gali pateikti el. paštu: info@birzuduona.lt.
  2. Pirkėjas turi teisę susipažinti su savo asmens duomenimis, tvarkomais Biržų duona, pateikęs prašymą el. paštu: info@birzuduona.lt.
  3. Pirkėjas gali patikslinti/pakeisti savo asmens duomenis, tvarkomus Biržų duona, jeigu pastebi, kad jie yra netikslūs ir/arba neišsamūs, pateikęs prašymą el. paštu: info@birzuduona.lt.

Asmens duomenų teikimas.

Siekdami pateikti Pirkėjo įsigyjamas prekes Biržų duona gali perduoti Pirkėjo asmens duomenis trečiosiomis šalimis (pvz., pristatymo tarnybai). Perduodami tik tokie Pirkėjo asmens duomenys, kurie yra būti siekiant tinkamai įvykdyti prekių užsakymą.

Teisinio proceso atveju Pirkėjo asmens duomenys gali būti perduoti valstybės institucijoms Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.

Taip pat asmens duomenys gali būti atskleisti, kada tai yra būtina pagal į teisėtus valstybės institucijų reikalavimus ar teisinių procesų atvejais.

Asmens duomenų saugojimo terminas.

Pirkėjo asmens duomenys yra saugomi tiek laiko, kiek yra būtina prekių įsigijimo sutarčiai įvykdyti bet ne trumpiau nei tą mus įpareigoja daryti Biržų duona veiklą reglamentuojantys teisės aktai.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.